Szczecińskie zabytki techniki w technologii 3D – dźwigozaury

Data rozpoczęcia: 10.04.2025 || Data zakończenia: 30.06.2025

Mieszkańcom naszego miasta jak i turystom Szczecin kojarzy się przede wszystkim z zabytkami architektury jak Wały Chrobrego czy Zamek Książąt Pomorskich. Jednak poza tymi monumentalnymi budowlami istnieje także inna, mniej oczywista, ale równie istotna kategoria zabytków – zabytki techniki, które odegrały kluczową rolę w rozwoju naszego miasta i są świadectwem postępu technologicznego i cywilizacyjnego jaki dokonał się na przestrzeni wieków. Celem projektu „Szczecińskie zabytki techniki w technologii 3D – dźwigozaury” jest popularyzacja lokalnych zabytków techniki oraz nowoczesnych technologii służących ochronie dziedzictwa kulturowego poprzez digitalizację, tj. odwzorowanie w przestrzeni trójwymiarowej jednego ze szczecińskich dźwigów portowych.

Projekt rozpocznie się od wizyty w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie celem przedstawienia młodzieży kontekstu historycznego szczecińskich dźwigów portowych na prezentacji przygotowanej przez przedstawiciela muzeum. Uczestnicy zostaną też oprowadzeni po wystawach przez przewodnika i zapoznają się z eksponowaną w muzeum kolekcją szczecińskich zabytków techniki, motoryzacji i komunikacji. W kolejnym etapie uczestnicy udadzą się na szczecińską Łasztownię, gdzie wraz z ekspertem, zgodnie z jego wytycznymi i pod jego kierunkiem sporządzą dokumentację fotograficzną i dokonają pomiarów niezbędnych do rozpoczęcia procesu digitalizacji dźwigozaura. Następnie młodzież weźmie udział w profesjonalnych warsztatach skanowania, projektowania oraz wizualizacji 3D, celem przygotowania cyfrowego modelu dźwigu.

Na warsztatach z zakresu skanowania 3D dokumentacja sporządzona podczas wizji lokalnej zostanie poddana dalszej obróbce w oprogramowaniu fotogrametrycznym. Pod kierunkiem eksperta młodzież podejmie próbę przygotowania cyfrowego modelu wybranego dźwigu na podstawie wykonanych wcześniej zdjęć w przestrzeni trójwymiarowej. Z kolei na warsztatach projektowania 3D na podstawie planów i rysunków technicznych uczniowie zrekonstruują w trójmiarze dźwig portowy. Ostatnim etapem będzie przygotowanie fotorealistycznej wizualizacji modelu 3D szczecińskiego dźwigozaura, tak aby w przestrzeni trójwymiarowej wyglądał on jak najbardziej realistycznie, z zachowaną jak najdokładniej geometrią, fakturą i kolorystyką. Efektem kilkudniowej pracy młodych ludzi będzie cyfrowy model 3D dźwigozaura dostępny bezpłatnie dla wszystkich zainteresowanych tą technologią na stronie WWW Stowarzyszenia oraz w serwisie Sketchfab.

Harmonogram (kwiecień – maj 2025):

1. Promocja projektu.

2. Nabór uczestników warsztatów 3D.

3. Wizyta w Muzeum Techniki i Komunikacji.

4. Wizja lokalna na Łasztowni.

5. Warsztaty skanowania 3D w TTC w Szczecinie.

6. Warsztaty projektowania 3D w TTC w Szczecinie.

7. Warsztaty wizualizacji 3D w TTC w Szczecinie.


Harmonogram (czerwiec 2025):

1. Publikacja artykułu wraz z galerią zdjęć z realizacji projektu na stronie WWW Stowarzyszenia.

2. Zamieszczenie w serwisie Sketchfab oraz na stronie WWW Stowarzyszenia linków do wytworzonych modeli 3D.

3. Publikacja filmu z przebiegu realizacji działań projektowych w serwisie YouTube.

4. Zakończenie i rozliczenie projektu.


Miejsce realizacji:
Warsztaty z zakresu technologii 3D realizowane będą w Technikum Technologii Cyfrowych w Szczecinie, które dysponuje pracowniami wyposażonymi w komputery z oprogramowaniem do projektowania, skanowania i wizualizacji 3D. Warsztaty poprzedzone będą wizją lokalną na Łasztowni, gdzie na miejscu sporządzona zostanie dokumentacja fotograficzna wraz z dokonaniem pomiarów fotogrametrycznych wybranego dźwigozaura na potrzeby budowy cyfrowego modelu obiektu. Z kolei w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie młodzież zapozna się z prezentacją nt. szczecińskich dźwigów portowych przygotowaną przez przedstawiciela muzeum oraz zwiedzi pod opieką przewodnika prezentowane wystawy.

Projekt dofinansowany ze środków Miasta Szczecin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *